Verbindende factor tussen business en IT

Gepubliceerd op 25 september 2024

Een jaar geleden kwam Bob Derix onze organisatie versterken als business consultant, een nieuwe functie binnen WBL. Daarom legt Bob graag uit wat zijn werk inhoudt. ‘Belangrijk is dat ik niet verdwaal in de details. Geen oogkleppen, maar een helikopterview die bijdraagt aan creatieve oplossingen voor de lange termijn.’

‘Ik fungeer als de verbindende factor tussen business en IT’, zo typeert Bob zijn rol. ‘Het is mijn taak om complexe bedrijfsprocessen binnen alle domeinen van de organisatie te verbeteren. Daarbij is de focus altijd primair gericht op de business.’ In de praktijk komt het erop neer dat Bob onderzoekt waar zaken niet goed lopen, waarom dat zo is, waar de oorzaak van het probleem ligt, welke richting het op moet en wat de beste oplossing is om het gewenste doel te bereiken.

Innovatief

‘Door processen soepeler en efficiënter te laten lopen, wordt het werk makkelijker en leuker. Maar om dat te realiseren, moet ik weten welke impact IT- tools hebben op de business en andersom. Vervolgens kan ik kijken wat er op IT-gebied nodig is en dat projectmatig implementeren.’ Als voorbeeld noemt Bob het WIMPI-platform (WBL InformatieModel voor Publicaties en Interfaces). ‘In dit nieuwe platform hebben we diverse bronsystemen gekoppeld en worden de gegevens deels geautomatiseerd gevalideerd. Deze informatie wordt presenteerbaar weergegeven en bevat altijd de meest recente data. Voor WBL is deze data-gedreven oplossing innovatief. De komende tijd gaan we meer en meer data via het platform ontsluiten en werken we aan nieuwe toepassingsscenario’s.’

Pro-actief

Elke business consultant heeft zijn eigen aanpak. Dat geldt ook voor Bob. ‘Je hebt een aantal eigenschappen nodig om dit werk te doen: je moet een helikopterview hebben, in processen kunnen denken, nieuwsgierig zijn, je de materie snel eigen kunnen maken, afhankelijkheden kunnen zien en natuurlijk affiniteit hebben met IT en projectmatig werken. Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat ik respect toon en dat mensen weten wat ze aan mij hebben. Ik praat veel met iedereen; ik moet immers de business opzoeken. Ik ben oprecht geïnteresseerd in mijn collega’s en hun werk. Mijn deur staat altijd open.’